zgodnie zart.23 ust. 1 rozporządzenia (WE) 1177/2010:
Prawa osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości samodzielnego poruszania się
Aby
- spełniać obowiązujące wymogi w zakresie bezpieczeństwa, lub
- jeśli ze względu na typ konstrukcji statku pasażerskiego albo infrastrukturę i wyposażenie portu, łącznie z terminalami portowymi, nie jest możliwe bezpieczne lub technicznie wykonalne przeprowadzenie zaokrętowania, wyokrętowania lub przewozu takiej osoby,
przewoźnicy, biura podróży i organizatorzy wycieczek mogą odmówić osobie niepełnosprawnej lub osobie ograniczonej ruchowo przyjęcia rezerwacji, wystawienia lub wydania biletu czy też wzięcia tej osoby na pokład statku.
Warunkiem podjęcia odpowiednich działań przez przewoźnika i operatora terminalu na podstawie art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1177/2010, mających na celu udzielenie pomocy niepełnosprawnym i osobom ograniczonym ruchowo jest
- posiadanie potwierdzonej rezerwacji podróży, oraz
- zgłoszenie przewoźnikowi lub operatorowi terminalu konieczności udzielenia pomocy takiej osobie nie później niż 48 godzin przed czasem, w którym ta pomoc jest potrzebna, i
- stawienie się tej osoby w porcie bądź w wyznaczonym miejscu zbiórki uczestników imprezy turystycznej w czasie podanym do wiadomości pisemnie przez przewoźnika, nie późniejszym niż 60 minut przed oficjalnym czasem zaokrętowania lub
- jeśli nie podano żadnego oficjalnego czasu zaokrętowania, najpóźniej 60 minut przed czasem rozpoczęcia rejsu zgodnym z rozkładem rejsów.
Prawa ogółu pasażerów w przypadku przerwania podróży
1. Opóźnienie wynoszące więcej niż 90 minut lub odwołanie rejsu:
a) Świadczenie pomocy: W odpowiedniej proporcji do czasu oczekiwania - dostarczanie bezpłatnych przekąsek, posiłków lub napojów orzeźwiających, o ile są dostępne lub jest możliwość ich nabycia.
Prawa do świadczonej pomocy nie posiadają jednak:
- pasażerowie posiadający bilety z otwartą datą wyjazdu, dopóki nie zostanie ustalony czas rozpoczęcia rejsu, lub
- pasażerowie, którzy przed zakupem biletu zostalipoinformowani o opóźnieniu / odwołaniu rejsu lub
- gdy winę za opóźnienie / odwołanie rejsu ponosi pasażer.
b) Zrealizowanie w inny sposób przewozu do celu podróży uzgodnionego w umowie przewozowej na porównywalnych warunkach, możliwie jak najwcześniej i bez dopłaty do ceny, lub
c) Zwrot ceny rejsu i ew. jak najwcześniejszy bezpłatny przewóz powrotny do miejsca rozpoczęcia rejsu określonego w umowie przewozowej.
Prawo do innego przewozu, zwrotu ceny przejazdu lub bezpłatnego przewozu powrotnego nie przysługuje jednak:
- pasażerom posiadającym bilety z otwartą datą wyjazdu, dopóki nie zostanie ustalony czas rozpoczęcia rejsu.
2. Opóźnienie lub odwołanie rejsu, które powoduje konieczność pozostania na jedną lub kilka nocy lub przedłużenie pobytu planowanego przez pasażerów:
a) tak jak w punkcie 1. a), i
b) o ile jest to wykonalne w praktyce, zapewnienie odpowiedniego bezpłatnego zakwaterowania na pokładzie lub na lądzie oraz transportu pomiędzy terminalem portowym a miejscem zakwaterowania. Te roszczenia nie przysługują, jeżeli
- rejs opóźnił się / został odwołany z powodu warunków pogodowych.
Łączne koszty zakwaterowania na lądzie mogą zostać ograniczone do kwoty 80 EUR za osobonocleg oraz do maksymalnie trzech nocy.
c) tak jak w punkcie 1. b) lub
d) jak w punkcie 1. c).
Żadne z powyższych roszczeń nie należą się jednak:
- pasażerom posiadającym bilety z otwartą datą wyjazdu, dopóki nie zostanie ustalony czas rozpoczęcia rejsu, lub
- pasażerom, którzy przed zakupem biletu zostali poinformowani o opóźnieniu / odwołaniu rejsu , lub
- jeśli opóźnienie / odwołanie rejsu nastąpiło z winy pasażera .
3. Opóźnienie w dotarciu do celu podróży:
W razie opóźnienia w dotarciu do celu podróży wynoszącego > 1 godzinę w przypadku planowanego czasu podróży do 4 godzin, pasażer ma prawo do odszkodowania w wysokości wynoszącej co najmniej 25% ceny rejsu. Jeżeli opóźnienie jest dwa razy większe niż czasy podane, wysokość odszkodowania wynosi 50% ceny rejsu.
Roszczenie o odszkodowanie nie przysługuje jednak:
- pasażerom posiadającym bilety z otwartą datą wyjazdu, dopóki nie zostanie ustalony czas rozpoczęcia rejsu, lub
- pasażerom, którzy przed zakupem biletu zostali poinformowani o opóźnieniu / odwołaniu rejsu , lub
- rejs opóźnił się / został odwołany z powodu warunków pogodowych lub
- jeśli opóźnienie / odwołanie rejsu zostało spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami.
Szczegółowe informacje:
Szczegółowe informacje dotyczące rozporządzenia (WE) nr 1177/2010 otrzymacie Państwo od właściwego krajowego organu wykonawczego pod numerem telefonu 00 800 67891011 albo e-mailem, pisząc na adres: mail@europe-direct.cec.eu.int lub mail@europe-direct.ec.europa.eu
Tutaj można pobrać wydanie na rozporządzenie UE 1177/2010 w formacie PDF